Pengalaman Temuduga Kali pertama
Fuh. Lega, lega, lega! Seronok sangat rasa, temuduga dah berakhir. Alhamdulillah, aku dapat berdepan penemuduga dengan tenang… ( tenang ke?)
Haha.. sebenarnya, aku rasa aku terlalu banyak mengeluarkan pendapat aku sampai aku tak susun fakta dengan baik sangat. Terlalu banyak idea pun masalah jugak kan? Aku pulak jenis yang cover perasaan gemuruh dengan cara senyum dan bercakap… :D
Hmm, mula-mula masuk, aku sempat baca bismillah depan pintu. Kakak yang tolong daftar tu senyum je tengok aku…Nasib senyuman dia manis.. Bila masuk, tak sempat cakap apa-apa, dia dah suruh duduk. Dengan tersenyum sumbing, aku memperkenalkan diri...
“ Nama saya,Anis Audina Bte As’ad Azam. Saya dilahirkan dan dibesarkan di Kota Kinabalu Sabah. Saya.. merupakan Lepasan STPM 2008 dari Maktab Sabah..”
Lepas tu aku terdiam, aku tak tahu nak terus bercakap atau tidak, sebab penemuduga tu macam dah tak sabar-sabar nak Tanya aku soalan.. jadi, aku pun memilih untuk diam. Dengan penuh rasa tidak sabar, ketua penemuduga pun menyoal aku.. yang ni pun senyuman manis juga. Lega sikit rasa hati…
“ Apa yang program yang kamu mohon?” aku pun, dengan yakin dan berkobar-kobar menyebut dengan lancar nama kedua-dua program pilihan aku. Memang aku hafal.. aku ambik masa berbulan-bulan nak pilih kursus, mestilah aku tahu apa yang aku mohon! Lepas tu dia Tanya kenapa aku pilih subjek sejarah…” kamu tahu ke, subjek sejarah ni paling ramai orang tak minat? Kenapa kamu pilih bidang ni?”
Wah… inilah soalan yang ku tunggu-tunggu…
“ Saya pilih subjek sejarah kerana saya rasa subjek ni menarik. Subjek ni mampu merangsang perasaan inkuiri pelajar terhadap apa yang berlaku pada masa lampau, dan menyediakan diri untuk masa hadapan. Skop pembelajaran sejarah luas. Kita boleh mengenal Galileo Galille (sebenarnya aku tak tahu aku sebut betul ke tak.. haha) , tokoh sains, melalui sejarah. Kita boleh mengenal Ibnu Sina, tokoh perubatan, juga menerusi ilmu sejarah. .. Saya akui, ramai pelajar kurang berminat dengan subjek ini. Tapi, saya percaya dengan kaedah pengajaran yang betul, subjek ini akan jadi lebih menarik. Saya percaya subjek sejarah bukan setakat hafalan untuk peperiksaan…saya.. teruja nak mengajar sejarah. Sangat teruja, nak buktikan pandangan ramai orang terhadap sejrah adalah salah. “
“ tapi, kamu rasa relevan ke pelajar kena belajar tentang masa lalu?” wah, dia nak menguji aku nampaknya… takpe. Aku suka.. haha.
“ Sejarah bukan subjek yang menuntut pelajar kena tahu tentang masa lalu semata-mata. Tapi seperti saya katakan tadi, menyediakan diri untuk masa hadapan. Seperti kita tahu, sekarang ni, pelbagai masalah timbul akibat kelahiran generasi buta sejarah. Sekiranya mereka menghayati sejarah, takkan ada masalah perkauman dan sebagainya. Kalau mereka mendalami ilmu sejarah, mereka akan sedar peranan tokoh setiap kaum dalam pembangunan Negara.takkan berlaku salah faham dan tuduh menuduh, kan? “
Ehe. Masa ni aku rasa aku dah mula bersemangat sangat. Terus aku teringat kata kakak aku, jangan Nampak sombong sangat… aku pun tak jadi nak cakap pasal membina Negara bangsa.. 1 malaysia… hahaha… Nampak over sangat tue.. takkan aku nak bercakap tak henti-henti kan. Hehe… aku pun terfikir, konsep temuduga ialah dua hala..
“Baiklah.oh ya, kamu ambil STPM kan? Kamu bukan calon matrikulasi, diploma? Kenapa kamu ambil STPM? Kenapa tak pergi matrikulasi?” aku terdiam sejenak. Kenapa pulak dia Tanya soalan ni. Takkan nak jawab macam masa aku interview paper dulu… mana boleh jawab sebab aku nak peguam. Cari nahas!
“ Saya memang sedari awal merancang nak ambil STPM dan tak berniat ke matrikulasi. Walaupun saya pelajar aliran sains semasa tingkatan 4 dan 5, tapi, saya lebih cenderung dalam bidang sastera. Jadi saya rasa lebih sesuai saya ambik STPM sebab saya nak samabung dalam aliran sastera sejarah.”
“ Tapi,.. ada belajar sejarah ke STPM?”
Aik, apa dia cakap ni. Subjek sejarah lah paling popular di kalangan pelajar aliran sastera STPM…. Dia tak tahu ke?
“ Ada, ada subjek sejarah. “ ringkas je jawapan aku. Tengok sendirilah lah kat sijil. Hehe. Lepas tu, penemuduga yang perempuan mula memandangku. Oh, giliran dia pulak nak Tanya soalan kot..
“ Boleh saya Tanya, kamu berasal dari mana?”
Dah agak dah… confius lah tu sebab loghat aku semenanjung. Biasalah…:P macam biasa, aku bagitau lah dari mana mak bapak aku dan mereka menetap di sabah sebab bertugas sebagai pendidik. Terus teruja dia bila aku bagitau aku anak cikgu. “Oh, jadi kamu nak ikut jejak langkah ibubapa lah ni? Kamu berapa adik beradik? ada tak…”
“ Tak. Takde.” Eh, aku terpotong soalan dia lah. “maksud puan, takda yang jadi cikgu ke?” cuba cover..dia mengangguk.
“ Tak ada. Saya anak keempat dan bongsu. Sebenarnya, ibubapa saya tidak pernah memaksa saya dan adik beradik lain mengikut jejak langkah mereka. Tapi, saya memang berminat sangat nak jadi guru. Sebab tu saya letak guru sebagai pilihan pertama dalam permohonan”.
Berlagak betul aku rasa. Eyy, meluat dengan diri sendiri. Lepas ni, aku kena lebih berhati-hati. Jangan berlagak!
“baiklah, kamu kata tadi, nak jadikan subjek ni menarik… saya bagi kamu satu situasi. Kelas kamu, jam 2 petang. Pelajar mengantuk, kenyang. Macam mana kamu nak menarik perhatian pelajar kamu? Yelah, lebih-lebih lagi lelaki.. memang tak minat membaca kan..”
“ pada pandangan saya… berdasarkan pengalaman saya sendiri sebagai pelajar…yelah, memang tak sesuai nak baca buku atau nak guna kaedah guru menulis di papan hitam sebagainya… saya akan cuba guna lebih banyak visual. Sebab subjek sejarah ni lebih menarik kalau ada visual. Yelah, kalau kita baca buku tentang peristiwa sejarah memang bosan.. tapi kalau kita tengok filem sejarah, dengan visual, kita lebih tertarik kan? Lagi satu, kalau saya dah tau saya ada kelas petang, saya boleh bagitau pelajar, petang tu, saya nak mereka jadi pelakon. Mereka kena lakonkan watak tokoh sejarah. Ada yang jadi Tunku Abdul rahman, ada yang jadi Lee Kuan Yew, (huhu?), jadi mereka lebih memahami dan mendalami perasaan tokoh sejarah tu. Saya rasa, dengan kaedah ni, yang malas memabaca pun akan teruja… yea, petang ni kita berlakon dalam kelas…(dengan nada cute.. yai!)”
Waktu ni, aku rasa macam selesa je nak bercakap.. dan memandangkan tengahari tadi aku tertengok cerita pasal Sejarah Singapura, aku terfikir nama Lee Kuan Yew lah pulak.. . lantaklah.. tapi aku tertanya jugak, boleh ke guna cara macam tu ye? Tapi rasa best pula kalau cikgu aku buat macam tu.. hihihi… tapi muka penemuduga tu macam gembira je dengar jawapan aku. Mengangguk-angguk…. Ketawa senyum-senyum.. ntahlah ketawa sinis atau suka. Aku pun senyum sekali lah.. :D
“ baiklah, boleh saya Tanya soalan dalam bahasa inggeris? Sebagai pelajar, kamu kena kuasai bahasa lain jugak kan?”
“ Err.. I cant speak English fluently, but I will try..”
“ oh.. don’t be so humble… u can do it.. ok? Hmm, my question is.. There are so many candidates out there. Everyone has potential. So, what makes u so special and better than other candidates?”
Aha! Kakju dah ajar cara nak jawab soalan ni. Tapi,.. kena jawab dlm bi. Takpelah. Belasah je.. “Actually, I don’t think I’m better than other candidates, but, I believes, I’m unique. “ then dia Tanya apa yang unik tentang aku. Dia minta dua faktor… argh, tension betul… dengan grammar tunggang terbalik, tapi still mencuba yang terbaik, aku bagitau yang pertama, aku rasa aku ada kreativiti yang aku rasa tak banyak guru sejarah ada. Dan kreativiti ni yang akan jadikan aku guru sejarah yang menarik perhatian pelajar. Dah tentu aku jawab dalam bi lah… tapi, dengan grammar yang tak betul sangat jadi malas lah nak taip… pastu, yang kedua… dengan nada suara yang merendah diri (ceh!).. .. dan apabila mereka terus mendesak aku menjawab.. aku pun ‘tercakaplah’ …” I think… Im cute…eheh…” dan penemuduga tu senyum senyum dan menyahut, “ its ok. Yes, u’re cute actually.” Haha… lalu menambah lah, aku rasa dengan faktor ‘cute’ tu akan mendekatkan pelajar dengan aku, mereka takkan rasa takut.. yelah, kebanyakkan pelajar takut dengan cikgu yang wajah ‘firm’ dan.. aku tak tahu macam mana nak explain lalu dia bagi satu perkataan untuk tolong aku, (yang aku sebenarnya tak dengar sangat apa dia kata tapi aku iya saja), hehe… kononnya lagi, pelajar akan rasa lebih selesa dengan aku.. entah apa-apa lah… ahaha…
Dan, lepas tu mereka saling berpandangan, senyum-senyum, mengangguk… dan cakap sesama sendiri… cakap okey-okey banyak kali… dan bagitau temuduga tu dah selesai. Lepas tu, dia suruh aku ke depan untuk ambil ujian buta warna. And…. DONE! Dalam kepanikan itu aku pergi salam penemuduga perempuan pulak dah… pastu tunduk hormat dengan penemuduga lelaki. Pastu baru aku terfikir, bukan sepatutnya jangan salam ke? Lantaklah… dan aku terbagi terima kasih sambil membelakangkan mereka. Huhu… dan kurang markah kesopanan tau! Ahha..
Klah. LEGA. Kalau ada rezeki, adalah. Kalau tiada, berserah saja pada tuhan. Kesimpulannya, aku teruja sangat dengan temuduga pertama dalamm hidup aku! (ye ke yang pertama.. ujibakat Af tu temuduga ke? Ehhe)
Fuh. Lega, lega, lega! Seronok sangat rasa, temuduga dah berakhir. Alhamdulillah, aku dapat berdepan penemuduga dengan tenang… ( tenang ke?)
Haha.. sebenarnya, aku rasa aku terlalu banyak mengeluarkan pendapat aku sampai aku tak susun fakta dengan baik sangat. Terlalu banyak idea pun masalah jugak kan? Aku pulak jenis yang cover perasaan gemuruh dengan cara senyum dan bercakap… :D
Hmm, mula-mula masuk, aku sempat baca bismillah depan pintu. Kakak yang tolong daftar tu senyum je tengok aku…Nasib senyuman dia manis.. Bila masuk, tak sempat cakap apa-apa, dia dah suruh duduk. Dengan tersenyum sumbing, aku memperkenalkan diri...
“ Nama saya,Anis Audina Bte As’ad Azam. Saya dilahirkan dan dibesarkan di Kota Kinabalu Sabah. Saya.. merupakan Lepasan STPM 2008 dari Maktab Sabah..”
Lepas tu aku terdiam, aku tak tahu nak terus bercakap atau tidak, sebab penemuduga tu macam dah tak sabar-sabar nak Tanya aku soalan.. jadi, aku pun memilih untuk diam. Dengan penuh rasa tidak sabar, ketua penemuduga pun menyoal aku.. yang ni pun senyuman manis juga. Lega sikit rasa hati…
“ Apa yang program yang kamu mohon?” aku pun, dengan yakin dan berkobar-kobar menyebut dengan lancar nama kedua-dua program pilihan aku. Memang aku hafal.. aku ambik masa berbulan-bulan nak pilih kursus, mestilah aku tahu apa yang aku mohon! Lepas tu dia Tanya kenapa aku pilih subjek sejarah…” kamu tahu ke, subjek sejarah ni paling ramai orang tak minat? Kenapa kamu pilih bidang ni?”
Wah… inilah soalan yang ku tunggu-tunggu…
“ Saya pilih subjek sejarah kerana saya rasa subjek ni menarik. Subjek ni mampu merangsang perasaan inkuiri pelajar terhadap apa yang berlaku pada masa lampau, dan menyediakan diri untuk masa hadapan. Skop pembelajaran sejarah luas. Kita boleh mengenal Galileo Galille (sebenarnya aku tak tahu aku sebut betul ke tak.. haha) , tokoh sains, melalui sejarah. Kita boleh mengenal Ibnu Sina, tokoh perubatan, juga menerusi ilmu sejarah. .. Saya akui, ramai pelajar kurang berminat dengan subjek ini. Tapi, saya percaya dengan kaedah pengajaran yang betul, subjek ini akan jadi lebih menarik. Saya percaya subjek sejarah bukan setakat hafalan untuk peperiksaan…saya.. teruja nak mengajar sejarah. Sangat teruja, nak buktikan pandangan ramai orang terhadap sejrah adalah salah. “
“ tapi, kamu rasa relevan ke pelajar kena belajar tentang masa lalu?” wah, dia nak menguji aku nampaknya… takpe. Aku suka.. haha.
“ Sejarah bukan subjek yang menuntut pelajar kena tahu tentang masa lalu semata-mata. Tapi seperti saya katakan tadi, menyediakan diri untuk masa hadapan. Seperti kita tahu, sekarang ni, pelbagai masalah timbul akibat kelahiran generasi buta sejarah. Sekiranya mereka menghayati sejarah, takkan ada masalah perkauman dan sebagainya. Kalau mereka mendalami ilmu sejarah, mereka akan sedar peranan tokoh setiap kaum dalam pembangunan Negara.takkan berlaku salah faham dan tuduh menuduh, kan? “
Ehe. Masa ni aku rasa aku dah mula bersemangat sangat. Terus aku teringat kata kakak aku, jangan Nampak sombong sangat… aku pun tak jadi nak cakap pasal membina Negara bangsa.. 1 malaysia… hahaha… Nampak over sangat tue.. takkan aku nak bercakap tak henti-henti kan. Hehe… aku pun terfikir, konsep temuduga ialah dua hala..
“Baiklah.oh ya, kamu ambil STPM kan? Kamu bukan calon matrikulasi, diploma? Kenapa kamu ambil STPM? Kenapa tak pergi matrikulasi?” aku terdiam sejenak. Kenapa pulak dia Tanya soalan ni. Takkan nak jawab macam masa aku interview paper dulu… mana boleh jawab sebab aku nak peguam. Cari nahas!
“ Saya memang sedari awal merancang nak ambil STPM dan tak berniat ke matrikulasi. Walaupun saya pelajar aliran sains semasa tingkatan 4 dan 5, tapi, saya lebih cenderung dalam bidang sastera. Jadi saya rasa lebih sesuai saya ambik STPM sebab saya nak samabung dalam aliran sastera sejarah.”
“ Tapi,.. ada belajar sejarah ke STPM?”
Aik, apa dia cakap ni. Subjek sejarah lah paling popular di kalangan pelajar aliran sastera STPM…. Dia tak tahu ke?
“ Ada, ada subjek sejarah. “ ringkas je jawapan aku. Tengok sendirilah lah kat sijil. Hehe. Lepas tu, penemuduga yang perempuan mula memandangku. Oh, giliran dia pulak nak Tanya soalan kot..
“ Boleh saya Tanya, kamu berasal dari mana?”
Dah agak dah… confius lah tu sebab loghat aku semenanjung. Biasalah…:P macam biasa, aku bagitau lah dari mana mak bapak aku dan mereka menetap di sabah sebab bertugas sebagai pendidik. Terus teruja dia bila aku bagitau aku anak cikgu. “Oh, jadi kamu nak ikut jejak langkah ibubapa lah ni? Kamu berapa adik beradik? ada tak…”
“ Tak. Takde.” Eh, aku terpotong soalan dia lah. “maksud puan, takda yang jadi cikgu ke?” cuba cover..dia mengangguk.
“ Tak ada. Saya anak keempat dan bongsu. Sebenarnya, ibubapa saya tidak pernah memaksa saya dan adik beradik lain mengikut jejak langkah mereka. Tapi, saya memang berminat sangat nak jadi guru. Sebab tu saya letak guru sebagai pilihan pertama dalam permohonan”.
Berlagak betul aku rasa. Eyy, meluat dengan diri sendiri. Lepas ni, aku kena lebih berhati-hati. Jangan berlagak!
“baiklah, kamu kata tadi, nak jadikan subjek ni menarik… saya bagi kamu satu situasi. Kelas kamu, jam 2 petang. Pelajar mengantuk, kenyang. Macam mana kamu nak menarik perhatian pelajar kamu? Yelah, lebih-lebih lagi lelaki.. memang tak minat membaca kan..”
“ pada pandangan saya… berdasarkan pengalaman saya sendiri sebagai pelajar…yelah, memang tak sesuai nak baca buku atau nak guna kaedah guru menulis di papan hitam sebagainya… saya akan cuba guna lebih banyak visual. Sebab subjek sejarah ni lebih menarik kalau ada visual. Yelah, kalau kita baca buku tentang peristiwa sejarah memang bosan.. tapi kalau kita tengok filem sejarah, dengan visual, kita lebih tertarik kan? Lagi satu, kalau saya dah tau saya ada kelas petang, saya boleh bagitau pelajar, petang tu, saya nak mereka jadi pelakon. Mereka kena lakonkan watak tokoh sejarah. Ada yang jadi Tunku Abdul rahman, ada yang jadi Lee Kuan Yew, (huhu?), jadi mereka lebih memahami dan mendalami perasaan tokoh sejarah tu. Saya rasa, dengan kaedah ni, yang malas memabaca pun akan teruja… yea, petang ni kita berlakon dalam kelas…(dengan nada cute.. yai!)”
Waktu ni, aku rasa macam selesa je nak bercakap.. dan memandangkan tengahari tadi aku tertengok cerita pasal Sejarah Singapura, aku terfikir nama Lee Kuan Yew lah pulak.. . lantaklah.. tapi aku tertanya jugak, boleh ke guna cara macam tu ye? Tapi rasa best pula kalau cikgu aku buat macam tu.. hihihi… tapi muka penemuduga tu macam gembira je dengar jawapan aku. Mengangguk-angguk…. Ketawa senyum-senyum.. ntahlah ketawa sinis atau suka. Aku pun senyum sekali lah.. :D
“ baiklah, boleh saya Tanya soalan dalam bahasa inggeris? Sebagai pelajar, kamu kena kuasai bahasa lain jugak kan?”
“ Err.. I cant speak English fluently, but I will try..”
“ oh.. don’t be so humble… u can do it.. ok? Hmm, my question is.. There are so many candidates out there. Everyone has potential. So, what makes u so special and better than other candidates?”
Aha! Kakju dah ajar cara nak jawab soalan ni. Tapi,.. kena jawab dlm bi. Takpelah. Belasah je.. “Actually, I don’t think I’m better than other candidates, but, I believes, I’m unique. “ then dia Tanya apa yang unik tentang aku. Dia minta dua faktor… argh, tension betul… dengan grammar tunggang terbalik, tapi still mencuba yang terbaik, aku bagitau yang pertama, aku rasa aku ada kreativiti yang aku rasa tak banyak guru sejarah ada. Dan kreativiti ni yang akan jadikan aku guru sejarah yang menarik perhatian pelajar. Dah tentu aku jawab dalam bi lah… tapi, dengan grammar yang tak betul sangat jadi malas lah nak taip… pastu, yang kedua… dengan nada suara yang merendah diri (ceh!).. .. dan apabila mereka terus mendesak aku menjawab.. aku pun ‘tercakaplah’ …” I think… Im cute…eheh…” dan penemuduga tu senyum senyum dan menyahut, “ its ok. Yes, u’re cute actually.” Haha… lalu menambah lah, aku rasa dengan faktor ‘cute’ tu akan mendekatkan pelajar dengan aku, mereka takkan rasa takut.. yelah, kebanyakkan pelajar takut dengan cikgu yang wajah ‘firm’ dan.. aku tak tahu macam mana nak explain lalu dia bagi satu perkataan untuk tolong aku, (yang aku sebenarnya tak dengar sangat apa dia kata tapi aku iya saja), hehe… kononnya lagi, pelajar akan rasa lebih selesa dengan aku.. entah apa-apa lah… ahaha…
Dan, lepas tu mereka saling berpandangan, senyum-senyum, mengangguk… dan cakap sesama sendiri… cakap okey-okey banyak kali… dan bagitau temuduga tu dah selesai. Lepas tu, dia suruh aku ke depan untuk ambil ujian buta warna. And…. DONE! Dalam kepanikan itu aku pergi salam penemuduga perempuan pulak dah… pastu tunduk hormat dengan penemuduga lelaki. Pastu baru aku terfikir, bukan sepatutnya jangan salam ke? Lantaklah… dan aku terbagi terima kasih sambil membelakangkan mereka. Huhu… dan kurang markah kesopanan tau! Ahha..
Klah. LEGA. Kalau ada rezeki, adalah. Kalau tiada, berserah saja pada tuhan. Kesimpulannya, aku teruja sangat dengan temuduga pertama dalamm hidup aku! (ye ke yang pertama.. ujibakat Af tu temuduga ke? Ehhe)
confirm kaw dpt punya!! gila best hahaha cute bah kaw haha
BalasPadammasin sungguh mulutmu, ned! ehe... alhamdulillah, seronok pulak baca balik pengalaman temuduga nie... sebab aku berjaya... yeah!
BalasPadam