tawaran USM...

29 mei lalu, aku dapat mesej dari USM, menandakan aku telah menerima tawaran belajar di USM. aku terkedu jugak... kena jawab sama ada aku terima atau menolak bfor jam 5 ptg 31 mei. punyalah cepat kena buat keputusan! malam tu, aku terus bukak laman web USM, tapi, malangnya, tak ada apa-apa informasi yang aku boleh dapat.... makinlah bingung aku nak decide. anyway, aku, seperti beribu-ribu pemohon lain, turut bingung, tertanya-tanya sama ada peluang untuk mendapat tawaran belajar dari UPU sekiranya aku menerima tawaran USM ni.
setelah mendapat nasihat dari insan2 sekeliling, aku pun menghubungi Pn Yamisah. dia ni, kakitangan bahagian pengambilan pelajar USM. Aku dapat kad dia masa pergi pameran pendidikan dulu. syukurlah, Puan Yamisah explain elok-elok dengan aku. kata dia, kalau aku menolak tawaran USM bagi kursus ni, aku masih ada peluang dapat tawaran kursus lain di bawah UPU, termasuklah program ijazah pendidikan di USM. lagipun, calon program pendidikan semua universiti (termasuk USM) tertakluk dibawah UPU... maknanya juga, nama aku masih akan dinilai oleh UPU sekiranya aku menolak USM. takdenya istilah black-list nama kalau tolak USM... semua tu khabar angin katanya....
Sebaliknya, kalau aku terima tawaran USM, automatik nama aku takde dalam UPU. so, memang takkan ada dua tawaran lah... jadi, dia mmg mengalu-alukan kalau aku terima je tawaran USM ni. yelah, dah terjamin ada tempat... pulak tu, dapat prepare awal2... terus terang, memang aku keliru. yelah, takut yang dalam tangan terlepas, yang dikejar tak dapat..
at last, aku decide untuk tolak tawaran tu.
memang tindakan yang sangat berisiko. jadi, lepas ni, aku terima je lah keputusan UPU sama ada aku dapat tak first choice aku, pendidikan di USM. insya-allah. ada rezeki, adalah. aku ikhtiar je lah. aku percaya ada hikmahnya keputusan aku ni...
memang keputusan yang bukan mudah. tapi aku bersedia terima takdir tuhan.

1 ulasan:

  1. yea, aku juga tolak tawaran USM,tapi saya tolak di web saja, x hantar lampiran A, ok kah? semoga kita akan dapat twaran UPU yang kita mau ya..^^

    BalasPadam