Bergelar pelajar pendidikan...


Bergelar pelajar Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, memang berbeza perasaannya berbanding menjadi pelajar kursus lain. Corak pemikiran, stail pembelajaran, malah gaya pakaian dan personaliti juga cukup untuk membezakan pelajar pendidikan atau bukan pendidikan di USM ini...

Secara jujurnya, kadangkala berlaku konflik dalaman pada diri aku sendiri dalam soal menyesuaikan diri sebagai pelajar pendidikan.. tak seperti pelajar Pendidikan Khas yang sepenuh masa berada di PPIP, aku pula lebih banyak berada si school Ilmu Kemanusiaan.... Dan, sebab tu juga, aku jarang nak berpakaian formal atau membawa imej 'cikgu' tiapkali aku takde kelas kat PPIP.tapi, itu taklah bermakna aku tak jaga langsung soal penampilan diri ni... dilahirkan sebagai anak cikgu, mak aku cukup dah mendidik aku supaya berpakaian sesuai dgn suasana sentiasa.... cuma aku malaslah nak pakai baju kurung tiap hari... ehe.( malas gosok baju sebenarnya..)

oklah, berbalik pada topik, aku sebenarnya selalu dapat respon yang sama setiap kali memperkenalkan diri sebagai pelajar kursus pendidikan... respon apa? respon terkejut lah... aku pun tak pasti kenapa orang terkejut.. ada yang risau sebab saiz aku kecik, ada jugak yang terkejut sebab kata aku tak macam budak pendidikan..

apa maksudnya ek? aku tak skema? 

hmm, tak taulah... mungkin sebab semester ni aku lebih kerap makan dengan budak masscom dari budak pendidikan sendiri. malah aku ambil beberapa paper yang sebenarnya tak ramai budak pendidikan batch aku ambil semester ni....

Tapi, jika ditanya, " kau betul ke nak jadi cikgu?"

dalam hati, aku selalu jawab, 
"Aku nak jadi pendidik. Sekadar jadi guru menurut pada silibus pendidikan kementerian, belum tentu aku mampu 'mendidik' pelajar dengan sepenuhnya. ". 

bagitulah hidup.realitinya hidup terpasah mengalah dengan keadaan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan