aku risau...

tanah runtuh di jalan shantung, luyang... aku risau. sebab ujan setiap hari, siling rumah aku tiap hari makin nazak keadaannya. siling tempat parking makin runtuh. nasib baik papa dah tukar port parking kereta. setiap hari aku bayangkan kalaulah runtuh semua abislah aku... 

apapun, dalam semangat nak pindah rumah, sedih juga.Ini lah rumah tempat aku membesar. usia rumah ni lebih tua dari aku. di sinilah aku menghadapi kehidupan. menjadi kanak-kanak berani yang kuar rumah tengah malam hanya untuk cari kucing aku... pernah satu saat ramai jiran melayu dan suasana meriah sengat waktu tu. tapi kini, keadaan dah berubah. 

yang ada di kawasan Taman Makmur ini, hanyalah warga asing. aku, dan 3-4 rumah lain sahaja yg merupakan warganegara sah agaknya. Selepas kes kecurian motor tempohari, aku risaukan papa mama. jujurnya, ramai tak sangka kami masih menetap dekat sini. tapi rumah ni begitu berharga. mama dah tanam banyak sangat pokok buah-buahan... mangga, rambutan, jambu.. semua adalah! dah secara tidak langsung juga,rumah ni adalah tanak perkuburan kucing... tak terkira dah berapa puluh kucing papa tanam tiap kali kucing kami mati... 

hakikatnya, walaupun secara fizikal rumah kami tak seindah banglo mewah mawi, tapi aku bahagia di sini. paling seronok, aku ada rumah yg paling strategik dari kawan2 yg aku kenal. Mana lagi nak dapat rumah area luyang yang berada di tengah antara airport, bandar kk, dan paling penting, sebelah hospital! haha. supermarket, saloon, pizza hut, kedai mamak, malah yoyo cafe pun ada! :D

ujan kian lebat. dan aku, sendiri. :)


1 ulasan: