Legenda Budak Setan


Saat ini, promo filem Lagenda Budak Setan hari-hari ditayangkan di televisyen. Lagu latar 'Bila Cinta' begitu menyayat hati. apapun, aku terpaksa mengaku bahawa sedikit kecewa dengan pengarahan filem ini.apapun, begitulah dunia filem... sarat dengan kehendak memenuhi tarikan komersial tetapi mengabaikan nilai-nilai indah yang membuatku pernah jatuh cinta dengan novel ini.

Lagenda budak setan. Novel Ahadiat Akashah yang ku baca ketika usia 11 tahun.ya, 11 tahun. inilah novel tebal pertama yang aku baca. apa yang ingin aku coretkan, bukanlah berkenaan kisah cinta yang dipaparkan dalam novel ini, tapi impak novel ini terhadap hidup aku.

ahadiat akashah pernah menjadi penulis kegemaranku di usia awal remaja. ya, usia mentah yang memang cenderung pada kegilaan novel yg ku anggap pada masa itu sesuai dengan tahap mindaku. dalam usia 12 tahun, aku mula menulis cerpen dan mengedarnya kepada rakan-rakan sekolah untuk dibaca. temanya klise, cinta remaja. tajuknya juga sudah ku lupa. hasrat utk menyimpannya karya pertamaku juga punah kerana ia telah dimakan anai-anai. adakala, rakan-rakan lama mengusik mengenai karya lamaku itu. ketawa sendiri mengingatkan betapa mentahnya aku masa itu, usia 12 tahun tapi menulis cerita ttg kelompok akhir remaja. haha.tapi tak mengapalah, aku sekadar mencuba. dan ahadiat, pembuka hasratku untuk menulis. :)


tapi, aku mengaku, selepas berakhir zaman penerbitan novel naskah ahadiat, aku tak lagi membaca novel. Ribuan novel Alaf 21 yang menjadi pujaan ramai remaja seusia langsung tidak menarik minatku. selama beberapa tahun, mungkin dalam 5-6 tahun aku tidak berminat membaca novel. aku mula muak dengan tema cinta remaja, ku rasa minda ku tak dapat menerimanya. mungkin kerana usia sudah mula menginjak, perlahan-lahan bacaanku tertumpu pada biografi, karya sejarah dan seumpamanya. sebenarnya sejak kecil aku memang gemar kisah anbia, kerana papa mama memang gemar menghadiahkan aku buku-buku cerita sedemikian. ( teringat memori menyertai pertandingan bercerita.. hehe).

dan kini, setelah begitu lama mencari novel yang mampu menarik minat, Laskar Pelangi adalah jawapannya. ku teruskan dengan mengikuti tetrologinya. tidak dinafikan, aku sangat berhati-hati memilih bacaan novel. aku akan pastikan ulasan terhadapnya terlebih dahulu. aku mudah terpengaruh? mungkin, tapi aku jadi begini kerana serik membaca novel separuh jalan kerana hilang minat terhadap jalan cerita yang sudah ku jangka pengakhirannya.

aku mengaku, aku bukan pengkritik sastera yg baik jika aku tidak menghayati novel keseluruhannya. dan mungkin aku juga tercari-cari rakan yang dapat memberi cadangan novel yang selaras kehendak dan minatku. aku ada ramai kawan yang gila novel, malangnya jarang sekali aku temui yang mempunyai minat yang sama denganku. 

p/s : watak kasyah, pernah menjadi ikon lelaki idaman aku. kasyah pada aku adalah lelaki nakal, selekeh sedikit, tetapi menarik.. :) sayangnya watak kasyah oleh farid kamil yg berimej bersubang jauh sekali dr fantasi kasyah idamanku! huhu. :(

3 ulasan:

  1. akue pn pnh bca tau novel ne dlu..mheee :)

    BalasPadam
  2. and i still remember ur cerpen time zmn skul rendah tue..title dia if x silap akue-Jika... mheeee :)

    BalasPadam
  3. Ya, ngam tu tajuk dia. bikin malu ja.. haha.

    BalasPadam