Best student stpm?



kelmarin, Maljis Graduan stpm Maktab Sabah 2008. aku masih lagi terasa begitu terkejut dengan apa yang aku perolehi. tak pernah terniat rasa riak di hati, tp apa yang aku dapat, aku benar-benar syukuri...

akhirnya, dapat juga aku menamatkan persekolahan dengan rasa yang sangat gembira... paling mengharukan, saat aku terima anugerah perdana, anugerah pelajar terbaik keseluruhan dengan PNGK 3.75.. Nasib atau rezeki? aku terima dengan rasa senang hati. paling gembira, aku dapat juga pelajar terbaik sejarah.. yeah, subjek kegemaran aku!!! aku sangat suka sejarah, kerana 2 orang guru. Cikgu Lily, dan Cikgu Nurul Huda.... terasa sebak pula teringat saat aku peluk Cikgu Lily! Terima Kasih, Cikgu!

alhamdullilah, aku berpeluang memberi ucapan pada majlis tersebut. selalunya, ketua pengawas yang memberi ucapan, cuma kali ini, aku diberi kesempatan mewakili rakan-rakan penerima graduan. sejujurnya, aku sangat-sangat gementar. setelah 7 tahun aku bersekolah di Maktab Sabah, buat kali pertama aku diberi peluang untuk berucap, di majlis yang ku kira agak besar juga prestijnya di sekolah.

dan, apa yang aku lebih terkejut, respon yang ku terima selepas ucapan...rupanya, aku telah membuat seluruh dewan sebak dan terharu dengan ucapan aku... maaflah, aku bukan mahu mencetuskan suasana emosional seluruh dewan, apatah lagi di saat kami semua sedang diraikan.

tapi, perasaan dalam hati aku, secara naturalnya, terekspresi di wajah dan nada suaraku. tapi, aku benar-benar rasa gembira, kerana ucapanku dihargai dan diterima baik oleh cikgu, mama, papa, dan kawan-kawan... masih ku ingat mata Cikgu Lily yang berkaca, mata mama, mata Aizah dan asri yang duduk dekat denganku... haha, asri pun nangis? hehe... paling lucu, cikgu surilla siap tunjuk muka 'bengang' sbb aku buat dia menangis.. ahhaha...

Kata-kata terakhir dalam ucapanku, yang sebenarnya telah aku coretkan saat aku di tingkatan 5 lagi..

" Mungkin aku bukan tokoh pelajar yang menjadi kebanggaan, atau,aku bukan atlet sukan yang paling hebat di gelanggang, aku juga bukan pemimpin pelajar yang paling banyak berkorban. Aku, hanya pelajar biasa yang menuntut di Maktab Sabah. Namun, sepanjang ku bergelar pelajar biasa ini, aku tetap bangga, kerana, dalam hatiku, aku tahu, aku tetap PELAJAR PERDANA. "

bicara ini penuh signifikasi....
mungkin juga satu pujian buat diri agar tak merasa terlalu ragu dengan keupayaan diri. mungkin juga buat pihak sekolah menghayati perasaan pelajar yang selama ini rasa tidak dipeduli? terpulang pada individu untuk menilainya... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan